ZABIEGI NA TWARZ | 14.11.2023

Trądzik różowaty – zabiegi, które pomogą się z nim uporać

Do gabinetów często zgłaszają się pacjenci, którzy trądzik różowaty traktują jak problem natury wyłącznie estetycznej. To duży błąd, gdyż trądzik różowaty jest przewlekłą chorobą skóry wymagającą stałej kontroli lekarza dermatologa. Czy więc pacjenci powinni odpuścić sobie wizytę w klinice medycyny estetycznej? Oczywiście, że nie – najlepsze efekty przynosi bowiem wielokierunkowa terapia.

Pierwszym jej filarem jest skuteczne leczenie farmakologiczne zlecone przez dermatologa – najlepsze rezultaty przynosi stosowanie preparatów doustnych oraz zewnętrznych, nanoszonych bezpośrednio na skórę. Drugi filar to zabiegi medycyny estetycznej i kosmetologiczne przeprowadzane przez specjalistę tej dziedziny. Trzecią składową terapii trądziku różowatego jest styl życia pacjenta i unikanie czynników sprzyjających zaostrzeniom choroby. Co więc dokładnie robić, by skutecznie leczyć trądzik różowaty? Jakie zabiegi na trądzik różowaty są najskuteczniejsze?

Co to jest trądzik różowaty?

Trądzik różowaty z medycznego punktu widzenia jest jedną z nerwic naczynioruchowych skóry. Sam w sobie stanowi zespół charakterystycznych objawów. Najbardziej typowe to pojawienie się rumienia i rozszerzonych naczyń krwionośnych (teleangiektazji) oraz w kolejnym etapie krost i grudek. Szacunkowo dotyka 10% populacji. Szczególnie narażone na jego wystąpienie są osoby o jasnej karnacji, jasnych oczach i włosach (I i II fototyp skóry). Na trądzik różowaty cierpią i kobiety, i mężczyźni, jednak to panowie ciężej przechodzą tę chorobę.

Typy trądziku różowatego

Istnieją cztery typy trądziku różowatego: oczna, teleangiektatyczna-rumieniowata, z dominacją zmian przerostowych i grudkowo-krostkowa. Aby prawidłowo zdiagnozować chorobę i określić, z którym typem mamy do czynienia, konieczna jest konsultacja z lekarzem dermatologiem. Od trafnie postawionej diagnozy zależy, jakie leczenie zostanie wdrożone i jaka będzie jego długofalowa skuteczność.

Jak rozpoznać, że dzieje się coś niepokojącego?

Trądzik różowaty występuje na twarzy, a także na skórze szyi, dekoltu, a nawet uszu. To widoczne części ciała, stąd wielu pacjentów odczuwa potrzebę zakrycia nieestetycznych zmian. Kluczowa jest także szybkość diagnozy. Trądzik różowaty, zdiagnozowany na pierwszym etapie rozwoju choroby, ma charakter odwracalny. Dobrze dobrana farmakoterapia, wsparta zabiegami pielęgnacyjnymi oraz zmianą stylu życia pacjenta, dają szansę na wyleczenie i trwałą poprawę stanu skóry.

Sygnałem, który powinien wzbudzić nasze zainteresowanie, powinno być pojawianie się nagłego zaczerwienienia skóry twarzy, zazwyczaj na policzkach, które samo nie ustępuje. Kluczowe w profilaktyce trądziku różowatego jest zatrzymanie tego procesu, nim przejdzie on w formę utrwaloną.

Trądzik różowaty – przyczyny i zapobieganie

Dotychczas rozpoznano wiele różnorodnych przyczyn powstawania trądziku różowatego. Wśród nich najczęściej wymienia się:

• częstą długotrwałą ekspozycję na promienie słoneczne bez zabezpieczenia skóry wysokim filtrem,
  • narażanie skóry na ekstremalne temperatury – niskie lub wysokie (także na przykład w saunie),
  • niezbilansowaną dietę,
  • a także spożywanie alkoholu i palenie papierosów.

Wysokim ryzykiem zachorowania na trądzik różowaty obciążeni są pacjenci predysponowali genetycznie, a także borykający się z chorobami endokrynologicznymi czy wahaniami poziomu hormonów.

Sprawdź także: Pielęgnacja skóry potrądzikowej

Wpływ diety na trądzik różowaty

Istnieje grupa produktów spożywczych, którą szczególnie odradzamy pacjentom walczącym z trądzikiem różowatym. Nadmierne spożywanie owoców i warzyw zawierających histaminę może powodować rozszerzanie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie – pogorszenie stanu skóry. Podobnie mogą działać mocna kawa i herbata, białe i czerwone wino, a także wszystkie pikantne przyprawy. Osobom w trakcie terapii odradzamy również jedzenie bardzo gorących potraw. Wszystko to ma wpływ na stan skóry i może spowalniać wdrożoną farmakoterapię. Pacjentom zalecamy także czujność i obserwację organizmu, ponieważ nawet tak z pozoru niewinne produkty jak jogurty czy banany, mogą wpływać na zaostrzenie trądziku różowatego.

Zabiegi laserowe – złoty standard w leczeniu trądziku różowatego

Trądzik różowaty jest bez wątpienia chorobą sprawiającą, że cera wymaga szczególnej troski i przemyślanej terapii. Choć  skóra nim dotknięta należy do bardzo wrażliwych i delikatnych, współczesna medycyna estetyczna posługuje się metodami skutecznie poprawiającymi jej stan. Leczenie zabiegowe można wdrożyć na każdym etapie rozwoju choroby, ale im wcześniej zostanie ono rozpoczęte, tym większe szanse powodzenia. Wśród metod zwalczania objawów trądziku różowatego prym wiodą zabiegi laserowe.

Światło Dye-VL – skupione na skórze naczyniowej

Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań są zabiegi z użyciem światła Dye-VL. Jest ono stworzone z myślą o pacjentach borykających się z problemami skóry naczyniowej, w tym z trądzikiem różowatym, naczyniakami płaskimi, rumieniem, teleangiektazjami i przebarwieniami. Siłą zabiegów światłem Dye-VL jest zastosowanie technologii wąskopasmowego, pulsacyjnego źródła światła, które dzięki aż trzem filtrom jest skuteczne, bezpieczne i precyzyjne. Ta technologia jest kluczową w leczeniu także bardzo drobnych naczyń krwionośnych. Dzięki systemowi chłodzenia zabieg nie powoduje nieprzyjemnych odczuć, a zalecenia pozabiegowe nie są uciążliwe. Wystarczy skutecznie chronić skórę przed słońcem (przez miesiąc) i ograniczyć intensywny wysiłek fizyczny (przez tydzień). Efektem serii zabiegów jest wyraźna poprawa stanu skóry, która jest ukojona i ujednolicona, a rumień zredukowany.

Laser aleksandrytowo-ND:YAG – podwójna siła fal

Drugą technologią stosowaną w leczeniu zmian naczyniowych, w tym trądziku różowatego, jest laser łączący dwie długości fali: aleksandrytową i neodymowo-yagową. Choć kojarzy się on nam przede wszystkim z niezwykle skuteczną depilacją, to laser aleksandrytowo-ND:YAG znalazł szerokie zastosowane także w tym wskazaniu. Co świadczy o jego wyjątkowości? Na pewno połączenie dwóch długości fali, co niejako daje mu podwójną przewagę nad innymi urządzeniami. Jest idealny dla różnych typów skóry, także tak delikatnej jak naczyniowa. Ponadto zabiegi z jego użyciem są szybkie i bezbolesne, a widocznych rezultatów można spodziewać się już po pierwszej wizycie.

Laser pikosekundowy – szybkość, precyzja i skuteczność

Uniwersalność i bezpieczeństwo, precyzja i skuteczność – w dużym skrócie to świadczy o tak dużej popularności zabiegów laserem pikosekundowym, który wykorzystuje najkrótszą możliwą wiązkę laserową liczoną w pikosekundach. Kontakt wiązki lasera ze skórą jest tak krótki, że zabiegi są komfortowe i niemal nieodczuwalne. Ze względu na to, że trądzik jest chorobą zapalną skóry, której towarzyszy nadwrażliwość, przebudowa skóry jedną z długości fal lasera jest skuteczną metodą wsparcia leczenia, nawet aktywnej postaci choroby.  Seria zabiegów przynosi widoczną poprawę kondycji skóry objętej trądzikiem różowatym: skóra jest gładsza, jej koloryt jest ujednolicony, a grudki i krosty zostają zredukowane.

Inne metody walki z trądzikiem różowatym

Choć obecnie najczęściej wybieraną formą terapii trądziku różowatego jest korzystanie z technologii laserowych, specjalista medycyny estetycznej może wskazać też inne metody, które mogą okazać się skuteczne w przypadku konkretnego pacjenta. Wśród nich warto wymienić mezoterapię igłową (także z użyciem osocza bogatopłytkowego), peelingi chemiczne z użyciem indywidualnie dobranych kwasów czy oksydermabrazję.

Trądzik różowaty jest chorobą przewlekłą, więc jej leczenie jest procesem długotrwałym. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość, bo dzięki nowoczesnej farmakoterapii połączonej z możliwościami współczesnej medycyny estetycznej i determinacją ze strony pacjenta można osiągnąć świetne efekty terapii i tak opanować chorobę, by nie wpływała na nasze codzienne życie.

Sprawdź także: Blizny potrądzikowe – jak się pozbyć?

Wspólnymi siłami pokonamy nieprzyjemne objawy trądzikowe!
Dermatolog, kosmetolog i lekarz medycyny estetycznej to trio idealne do walki z tą chorobą!
TO COŚ DLA MNIE, CHCĘ SKORZYSTAĆ