Migrena

Migrena jest zaburzeniem neurologicznym, które w bardzo dużym stopniu utrudnia funkcjonowanie ok. 12% populacji. Pierwszy atak migreny pojawia się zwykle przed 40. rokiem życia, a tendencje do kolejnych ataków ulegają wyraźnemu zmniejszeniu po 70. roku życia.
Dominującą manifestacją migreny jest charakterystyczny ból głowy, towarzyszą mu jednak objawy dodatkowe, takie jak: nadwrażliwość na światło, dźwięki i zapachy, zawroty głowy, nudności, wymioty, biegunka i przeczulica skórna.
Innowacyjną metodę leczenia tego przykrego, cyklicznego, napadowego bólu głowy jest podanie toksyny botulinowej.

Jakie są przyczyny migreny?

Etiopatogeneza tego uciążliwego schorzenia niestety nadal jest nieznana, istnieją jednak pewne hipotezy, które prawdopodobnie zbliżają nas do ostatecznego poznania przyczyn migreny. Wśród nich często wymienia się teorię naczyniową, inne biorą pod uwagę wpływ czynników zapalnych i neuronalnych. Choroba dwukrotnie częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Niezależnie od etiologii, migrena w ogromnym stopniu obniża jakość życia i wpływa na codzienne funkcjonowanie całych rodzin – choremu podczas ataku trzeba zapewnić spokój i ciszę; powinien przebywać w ciemnym pomieszczeniu, w którym bodźce zewnętrzne są ograniczone do minimum.

Migrenowy ból głowy trwa od kilku nawet do ponad 70 godzin. Chorzy opisują go jako pulsujący i rozpierający, zlokalizowany jednostronnie w okolicy skroniowej i czołowej, czasem za gałką oczną. Na napad migreny składają się cztery fazy: faza prodromalna (trwa od kilku do kilkudziesięciu godzin; w tym czasie chory może być rozdrażniony, odczuwać wzmożoną senność, mieć problemy z koncentracją); aura (pojawia się bezpośrednio przed atakiem; pacjent może mieć zaburzenia węchu, motoryki, mowy i widzenia, w tym halucynacje); ból migrenowy (ból jednostronny, pulsujący, wzmagający się na skutek działania czynników zewnętrznych, takich jak światło, dźwięk, zapach); faza ponapadowa (trwa do 24 godzin; w tym czasie chory może być wyczerpany, senny, może mieć problemy z koncentracją). Chorzy, którzy cierpią na cykliczne napady migrenowe, zwykle są w stanie rozpoznać aurę, w czasie której często skuteczne jest włączenie leczenia farmakologicznego pod postacią tryptanów.

Migrena negatywnie wpływa nie tylko na samego chorego, lecz także na całe jego otoczenie – rodzinę i środowisko zawodowe. Wielu pacjentów z powodu migreny jest niezdolnych do pracy, na skutek czego zmuszeni są do brania zwolnień lekarskich. Współczesna farmakologia nie jest jedynym możliwym sposobem walki z migrenowymi bólami głowy. Innowacyjną metodę leczenia tego przykrego, cyklicznego, napadowego bólu głowy przynosi nowoczesna medycyna estetyczna. Dzięki precyzyjnemu, w pełni bezpiecznemu i skutecznemu zabiegowi można zapomnieć o migrenie nawet na kilkanaście tygodni.