Bruksizm

Bruksizm nie jest pojęciem powszechnie znanym, jednak problem, który określa, dotyczy nawet jednej piątej populacji. Bruksizmem nazywamy mimowolną, wzmożoną aktywność mięśni żwaczy oraz następstwa tego procesu: zgrzytanie zębami, ścieranie szkliwa oraz ścieranie i złamania zębów.
Pacjentom cierpiącym na bruksizmu z pomocą przychodzi także zabieg toksyną botulinową, który rozluźnia mięśnie żwaczy i łagodzi nieprzyjemne objawy.

Jakie są przyczyny bruksizmu?

U osób cierpiących na bruksizm częstymi objawami są także bóle całej szczęki, głowy, pleców, karku, barków, ataki migreny, ból gałek ocznych i zaburzenia słuchu, zwykle pod postacią szumów, a także uciążliwa nadwrażliwość zębów. Widocznym skutkiem nadmiernej aktywności żwaczy jest charakterystyczny kształt twarzy – z mocno zarysowaną, wręcz „kwadratową” żuchwą.

Przyczyny bruksizmu nie są do końca poznane, jednak wśród czynników mających związek z tym zjawiskiem wymienia się między innymi życie w ciągłym napięciu i stresie, wady zgryzu, nerwice, nieprawidłowo wykonane zabiegi stomatologiczne i protetyczne (źle dopasowane korony, plomby, protezy), nałogi i używki (także narkotyki i dopalacze). Istotną rolę grają także czynniki zdrowotne: problemy z oddychaniem, depresja leczona farmakologicznie i choroby przewodu pokarmowego to tylko niektóre z nich.

Bruksizm ze względu na czas występowania dzielimy na dzienny i nocny, a ze względu na jego patogenezę – na pierwotny („od zawsze”, „od kiedy pamiętam”) i wtórny (gdy potrafimy mniej więcej wskazać czas i przyczynę jego pojawienia się). Warto zaznaczyć, że bruksizm wpływa na nasze zdrowie wielowymiarowo: z jednej strony uruchamia rozmaite zespoły bólowe i fatalnie wpływa na stan uzębienia, z drugiej zaś prowadzi do przewlekłego zmęczenia i niewyspania, niemijającego napięcia, nawet do bezsenności, a także do znaczącego obniżenia samooceny – na skutek ścierania zęby wyglądają na zniszczone i zaniedbane. Pacjenci cierpiący na bruksizm często skarżą się na rozdrażnienie, rozproszenie uwagi, trudności z pracą i niemożność zaznania wartościowego, regenerującego odpoczynku.

Istnieje kilka metod walki z bruksizmem: ćwiczenia relaksacyjne, masaż, zabiegi z zakresu fizjoterapii stomatologicznej, wsparcie farmakologiczne, leczenie chorób pierwotnie odpowiedzialnych za zaciskanie szczęki i zgrzytanie zębami. Pacjentom cierpiącym na brukzismu z pomocą przychodzi także nowoczesna medycyna estetyczna. Zabieg polegający na celowym ograniczeniu siły mięśni żwaczy, zmniejszeniu ich napięcia i rozluźnieniu przynosi wyraźną ulgę wszystkim tym, którzy chcą pozbyć się uciążliwego problemu bruksizmu ze wszystkimi jego przykrymi konsekwencjami.