Łysienie / wypadanie włosów

Piękne, gęste i zdrowe włosy to atrybut zarówno kobiecości, jak i męskości. To, jak wyglądają, znacząco wpływa na nasze samopoczucie i samoocenę. Niestety wypadanie włosów i łysienie to bardzo częste zjawiska, które mogą dotknąć nas w każdym wieku i z wielu powodów.
Nadmierne wypadanie włosów jest źródłem kompleksów, niskiej samooceny i wycofania z życia społecznego. Problem dotyka zarówno kobiety i mężczyzn, również młodzież.

Przyczyny wypadania włosów - rodzaje łysienia

Z wypadaniem włosów mamy do czynienia, gdy dochodzi do wyraźnego przerzedzenia włosów na całej powierzchni owłosionej skóry głowy. Warto zaznaczyć, że wypadanie do 100 włosów dziennie uznajemy za proces całkowicie naturalny, jednak gdy utrata sięga 200 włosów na dobę, powinien być to dla nas sygnał alarmowy. Co może powodować wypadanie włosów? Do głównych przyczyn zaliczamy zaburzenia hormonalne (m.in. podczas ciąży), życie w stresie, choroby związane z zaburzeniami odżywania (bulimia, anoreksja), a także czynniki genetyczne. Często wpływ na wzmożone wypadanie ma nieprawidłowa pielęgnacja włosów i skóry głowy: niewystarczające lub zbyt agresywne oczyszczanie, częsta stylizacja za pomocą suszarek, prostownic czy lokówek, a także używanie obciążających włosy kosmetyków w zbyt dużych ilościach.

Łysienie charakteryzuje się zatrzymaniem wytwarzania włosów w mieszku włosowym – w miejsce włosów, które wypadły, nie pojawiają się już kolejne włosy. W procesie łysienia dużą rolę ogrywają czynniki genetyczne, jednak równie ważne są czynniki zdrowotne (np. choroby tarczycy, wahania hormonalne, choroby nowotworowe i ich leczenie) oraz dieta (m.in. niedostarczanie optymalnych ilości witamin). Istnieje kilka głównych typów łysienia, które różnią się od siebie przyczynami, czynnikami zaostrzającymi, skutkami i tym, czy włosy ostatecznie odrastają (np. łysienie poporodowe), czy nie (np. łysienie androgenowe).

Łysienie androgenowe to jeden z najczęstszych typów łysienia, w którym utrata włosów postępuje od skroni w kierunku szczytu głowy. W końcowej fazie łysienie obejmuje całą głowę z wyjątkiem potylicy i obszaru po bokach. Głównym powodem łysienia androgenowego jest czasem zbyt intensywna synteza dihydrotestosteronu i nadwrażliwość niektórych włosów na hormony męskie.

Łysienie plackowate jest schorzeniem o nieznanej dotąd patogenezie, którego główną manifestacją jest miejscowa lub całkowita utrata owłosienia – na głowie widoczne są wyraźnie odgrodzone obszary pozbawione włosów. Ten typ łysienia może dotyczyć także brwi i rzęs.

Łysienie psychogenne pojawia się u osób narażonych na przewlekły stres oraz u tych, które doznały nagłego, silnego stresu związanego z nieprzewidzianym, traumatycznym wydarzeniem. Przyczyny i procesy związane z łysieniem psychogennym nie są do końca poznane, jednak związek wypadania włosów i łysienia ze stresującymi wydarzeniami jest niezaprzeczalny.

Łysienie poporodowe dotyczy zmian zachodzących w organizmie kobiety po porodzie, lecz także w trakcie całej ciąży. Zmiany hormonalne, które wiążą się z ciążą, porodem i połogiem, bezpośrednio wpływają na kondycję włosów. Początkowo estrogeny znacząco spowalniają proces obumierania włosów, po porodzie jednak włosy te wypadają, a organizm potrzebuje nawet kilku miesięcy, by ostatecznie wyregulować na nowo gospodarkę hormonalną i „wyhodować” nowe włosy.

Łysienie menopauzalne dotyczy kobiet w okresie klimakterium, u których następuje wyraźny spadek poziomu estrogenów i wzrost androgenów. Te wahania hormonalne prowadzą do utraty włosów.

Łysienie po chemioterapii dotyczy osób leczących choroby nowotworowe. Stosowanie chemioterapii ma ogromny wpływ na cały organizm, także na kondycję włosów i łysienie, co dla wielu pacjentów jest zjawiskiem szczególnie niepożądanym, często wręcz traumatycznym. Po zakończeniu terapii lekami cytostatycznymi używanymi w leczeniu nowotworów włosy zaczynają odrastać nawet po kilku tygodniach.

Niezależnie od typu łysienia czy wypadania włosów współczesna medycyna estetyczna wychodzi naprzeciw osobom, dla których zdrowe, gęste włosy są priorytetem. Innowacyjne urządzenia, sprawdzone preparaty i wykwalifikowani specjaliści sprawiają, że zabiegi medycyny estetycznej związane z kondycją skóry głowy i włosów są tak często wybierane przez kobiety i mężczyzn w każdym wieku.