Trądzik zwykły

Trądzik zwykły jest bardzo często występującą chorobą skóry o przewlekłym charakterze. Szacuje się, że nawet 80% populacji boryka się z nią w okresie dojrzewania. W kontekście leczenia trądziku należy pamiętać też o dorosłych, u których terapia często jest dłuższa i bardziej skomplikowana niż u młodzieży. Wynika to z faktu, że zmiany trądzikowe u dorosłych są zlokalizowane głębiej w skórze niż w przypadku osób młodych. Gdy trądzik dotyka nas w trzeciej dekadzie życia i później, warto poszukać specjalistycznej pomocy, dzięki której zmiany chorobowe mają szansę zniknąć bez pozostawienia po sobie szpecących przebarwień i blizn.
Trądzik jest chorobą skóry, która znacząco wpływa na samopoczucie pacjentów i znacząco zmniejsza ich samoocenę, niezależnie od płci.
W leczeniu trądziku koncentrujemy się na zahamowaniu procesów zapalnych, ograniczaniu ryzyka powstawania blizn i usuwaniu już istniejących śladów po grudkach i krostach.

Jak powstaje trądzik?

Proces powstawania zmian trądzikowych związany jest z nadmierną produkcją łoju, nieprawidłowym funkcjonowaniem ujść mieszków włosowych i rogowaceniem korneocytów – komórek skóry, które blokują mieszki, co prowadzi z kolei do powstawania zaskórników. Warunki beztlenowe w takiej sytuacji panujące w mieszku włosowym są doskonałym środowiskiem do namnażania się bakterii, co doprowadza do powstania stanu zapalnego widocznego na powierzchni skóry w postaci bolesnych grudek i krostek. Zmiany te w zdecydowanej większości przypadków występują na twarzy (od linii włosów aż po brodę). Mogą dotknąć także skóry szyi, dekoltu, ramion i pleców. Mogą występować pojedynczo lub z czasem zmieniać się w jeszcze trudniejszą w leczeniu postać rozlaną.

Skłonność do trądziku jest dziedziczona, jednak wpływ na jego obraz kliniczny i intensywność objawów ma także dieta. Wśród najczęstszych czynników pogarszających stan skóry trądzikowej wymienia się nadmierne spożycie cukrów, potraw pikantnych, produktów zawierających laktozę, a także czekolady i alkoholu. Nie bez znaczenia pozostaje także nieprawidłowa pielęgnacja skóry – przede wszystkim zbyt agresywne złuszczanie, nadmiernie odtłuszczanie i wysuszanie skóry, lecz także stosowanie kosmetyków szczelnie zatykających pory skóry, np. gęstych, kryjących podkładów. Nasilenie trądziku u kobiet następuje też zwykle w drugiej części cyklu miesięcznego, co jest związane ze zmianami hormonalnymi. Inne często wymieniane przyczyny trądziku i zaostrzenia choroby to stres (przewlekły lub nagły, związany z traumatycznym wydarzeniem) oraz szeroko pojęte zanieczyszczenia.

Zabiegi na trądzik. Jak go wyleczyć?

Trądzik jest chorobą skóry, która znacząco wpływa na samopoczucie pacjentów i znacząco zmniejsza ich samoocenę, niezależnie od płci (wśród dorosłych częściej chorują mężczyźni). Leczenie trądziku jest więc z jednej strony skoncentrowane jest na zahamowaniu procesów tworzących szpecące, często bolesne zmiany na skórze, z drugiej zaś skupia się na ograniczaniu ryzyka powstawania blizn i przebarwień lub na usuwaniu już istniejących śladów po wcześniejszych grudkach i krostach.

Trądzik traktowany jest obecnie jako choroba przewlekła i nawrotowa, ale można go mieć pod kontrolą. Większość nieleczonych trądzików kończy się pozostawieniem śladów, więc wdrożenie terapii jest konieczne. W leczeniu trądziku najlepsze efekty osiągamy działając dwutorowo: terapią prowadzaną przez dermatologa i wspomagająco – zabiegami kosmetologicznymi. Terapia farmakologiczna, profesjonalne zabiegi gabinetowe, indywidualny plan pielęgnacyjny i odpowiednie nastawienie Pacjentów gwarantują dobre efekty terapeutyczne.

Ile trwa leczenie trądziku?

Leczenie trądziku nie należy do łatwych, a efekty nie są natychmiastowe. W terapiach koncentrujemy się na łagodzeniu objawów i wydłużeniu czasu remisji choroby. Konieczne jest podtrzymywanie efektów leczenia odpowiednimi zabiegami i pielęgnacją. Warto unikać w diecie produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Również przewlekły stres, przemęczenie, niewyspanie to czynniki, które wzmagają wydzielanie kortyzolu i mogą zaostrzać trądzik. W aktywnym trądziku nie należy stosować preparatów oczyszczających do skóry trądzikowej. Mogą one wysuszać skórę i nasilać problem. Większość nieleczonych trądzików kończy się pozostawieniem śladów, więc wdrożenie terapii jest konieczne. Sukces leczenia zależy także od postawy Pacjentów – konsekwencji, determinacji i stosowania się do zaleceń. Wówczas podjęte działania mają sens i dają wyraźne efekty.

Peelingi w leczeniu trądziku

Peelingi kwasowe (chemiczne) doskonale sprawdzają się walce z trądzikiem oraz bliznami i przebarwieniami potrądzikowymi. Z zabiegów mogą korzystać pacjenci w każdym wieku – kobiety i mężczyźni. W zależności od substancji aktywnych lub ich mieszaniny, peelingi oprócz działania złuszczającego i przeciwzapalnego, działają na skórę: seboregulująco, rozjaśniająco, antybakteryjnie, a nawet nawilżająco.

W leczeniu trądziku najczęściej stosujemy:

• Kwas salicylowy – zabójca zaskórników, wnika w głąb ujść gruczołów łojowych rozpuszczając zaczopowane w nich sebum, a także ułatwia usunięcie zanieczyszczeń z powierzchni skóry
  • Kwas traneksamowy – idealnie działa na przebarwienia skóry, zapobiega odkładaniu się melaniny hamując jej syntezę
  • Kwas azelainowy – korzystanie wpływa na trądzik różowaty, działa przeciwzapalnie łagodząc jego objawy oraz powstającego przy nim rumienia.

Laserowe usuwanie trądziku

W ESTEklinika leczymy trądzik u pacjentów w różnym wieku i o różnym stopniu zaawansowania. Trądzik może być niezwykle trudnym przeciwnikiem, ale nowoczesne urządzenia laserowe otwierają przed nami fascynujące perspektywy. Dzięki laserom nieablacyjnym oraz laserom frakcyjnym potrafimy skutecznie leczyć przyczyny trądziku i jego skutki w postaci blizn i przebarwień potrądzikowych. Najnowszej generacji laser pikosekundowy z maksymalną mocą w ultrakrótkich impulsach zwiększa zakres możliwości leczenia zmian trądzikowych i zdecydowanie poprawia rezultaty terapii. Zmniejsza stany zapalne, zmniejsza wypryski, ujednolica koloryt skóry. Liczba zabiegów w serii dobierana jest indywidualnie, w zależności od stopnia zaawanasowana trądziku.