Przebarwienia

Przebarwieniami nazywamy plamy o zabarwieniu ciemniejszym lub jaśniejszym od reszty skóry. Ich powstawanie uwarunkowane jest nadmiarem lub niedoborem melaniny – naturalnego barwnika skóry.
Jeśli przebarwienia skóry stanowią niechciany defekt estetyczny i nie ma przeciwwskazań do ich usunięcia, współczesna medycyna estetyczna oferuje szereg innowacyjnych, bezpiecznych i skutecznych zabiegów.

Melanina powstaje w wyniku melanogenezy. Jej główną funkcją jest ochrona skóry przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Gdy jej funkcje ulegają zachwianiu, na skórze pojawiają się przebarwienia. Bardzo duży wpływ na powstawanie przebarwień ma promieniowanie UV – zmiany tego typu pojawiają się najczęściej na odsłoniętych częściach ciała, tj. na twarzy, dekolcie, ramionach, plecach i łydkach.

Wśród najczęstszych przebarwień skóry można wymienić piegi (drobne, liczne plamki pojawiające się zwykle na twarzy, ramionach i dekolcie, reagujące ciemnieniem na działanie promieni słonecznych), ostudę, inaczej melasmę (ciemne plamy o dużej powierzchni pojawiające się zwykle u kobiet z wahaniami hormonalnymi lub stosującymi leki antykoncepcyjne, także reagujące ciemnieniem podczas opalania), plamy pozapalne (będące następstwem po chorobach skóry, urazach, oparzeniach, trądziku) i plamy starcze (ciemne, wyraźne plamki powstające na skórze dojrzałej, najczęściej na twarzy i dłoniach).

Przyczyny powstawania przebarwień skóry są różnorodne: wahania hormonalne (m.in. w ciąży, przy chorobach jajników i tarczycy, podczas stosowania antykoncepcji hormonalnej), przyjmowanie leków fotouczulających, choroby wątroby i choroby skóry to tylko niektóre z nich. Wielu z nas ma także predyspozycje genetyczne do ich powstawania – osoby z tej grupy powinny szczególnie dbać o odpowiednią ochronę przeciwsłoneczną.

Do naszych codziennych nawyków warto wprowadzić regularną kontrolę przebarwień skóry: ich kształtu, rozmiaru i koloru. Tylko w taki sposób jesteśmy w stanie zareagować odpowiednio wcześnie, by zapobiec ewentualnym poważnym chorobom. Jeśli przebarwienia skóry stanowią niechciany defekt estetyczny i nie ma przeciwwskazań do ich usunięcia, współczesna medycyna estetyczna oferuje szereg innowacyjnych, bezpiecznych i skutecznych zabiegów, dzięki którym przebarwienia pozostaną już tylko wspomnieniem.