Zmiany skórne

Zmiany skórne stanowią problem nie tylko natury estetycznej – potrafią być również bardzo niebezpieczne i poważnie zagrażać naszemu zdrowiu i życiu. Regularna obserwacja zmian skórnych jest kluczem do skutecznej profilaktyki chorób związanych ze zmianami skórnymi: gdy zmieniają one swój rozmiar, kształt czy kolor, jest to sygnał alarmowy, którego pod żadnym pozorem nie wolno ignorować.
Istnieje wiele typów zmian skórnych, które mogą niekorzystnie wpływać na nasz wygląd, lecz także ze względu na umiejscowienie wpływać na komfort życia.
Gdy nie ma przeciwwskazań medycznych, problem zmian skórnych można rozwiązać, korzystając z zabiegów medycyny estetycznej.

Rodzaje zmian skórnych

Mimo że współczesna medycyna rozróżnia wiele rodzajów tych zmian, znamiona często nazywane są pieprzykami lub piegami. Mogą towarzyszyć nam od urodzenia lub pojawiać się na różnych etapach życia. Znamiona barwnikowe warto obserwować i regularnie kontrolować: każda nagła zmiana kształtu czy koloru znamion powinna być sygnałem ostrzegawczym skłaniającym nas do wizyty u specjalisty.

Brodawki są częstą zmianą skórną, która dotyka i dzieci, i dorosłych. Wyróżniamy kilka rodzajów brodawek, jednak często wszystkie nazywane są potocznie kurzajkami. Są widoczną manifestacją skórną zakażenia wirusem HPV. Występują na całym ciele, najczęściej na twarzy, ramionach, plecach, lecz także na dłoniach, stopach, narządach płciowych, a nawet na języku.

Włókniaki to niezłośliwe zmiany nowotworowe powstające na skutek namnażania się komórek tkanki łącznej – fibroblastów. To charakterystyczne odstające od skóry zmiany o nierównomiernym kształcie, które pojawiają się zwykle ok. 40. roku życia na skórze powiek, twarzy, szyi, dekoltu i w pachwinach.

Prosaki to bardzo małe (od 1 mm) zmiany skórne powstające na skutek zrogowacenia mieszka włosowego. Gdy dochodzi do zatkania ujścia gruczołu łojowego, pod skórą zbiera się sebum, które twardnieje i przybiera postać kulki widocznej na powierzchni skóry. Mimo że nie mają wpływu na nasze zdrowie i nie są groźne, dla wielu osób stanowią niechciany defekt estetyczny.

Kaszaki, nazywane także torbielami łojowymi lub cystami naskórkowymi, częściej pojawiają się u mężczyzn niż u kobiet. W wyniku zaczopowania ujścia mieszka włosowego pod skórą gromadzi się sebum, tworząc nieestetyczne guzki mające od kilku milimetrów do nawet kilku centymetrów średnicy. Guzki mogą być miękkie lub twarde, kolor skóry pozostaje niezmieniony.

Kłykciny kończyste są objawem choroby zakaźnej przenoszonej drogą płciową przez brodawczaka ludzkiego (HPV). Pojawiają się na skórze narządów płciowych i w ich okolicach, mogą jednak występować w jamie ustnej, gardle czy krtani. Zmiany te dotyczą obu płci, jednak u kobiet w niektórych przypadkach – przy zakażeniu pewnymi typami wirusa – choroba ta zwiększa ryzyko nowotworów szyjki macicy i pochwy. Czasem powodują niewielki ból, swędzenie lub krwawienie.

To tylko niektóre ze zmian skórnych, które mogą nie tylko prowadzić do groźnych nowotworowych chorób skóry, lecz także powodować niepokój, obniżać jakość życia i samoocenę pacjentów. Współczesna medycyna estetyczna pomaga rozwiązać problem tych zmian, których usunięcie jest wskazane z przyczyn medycznych i estetycznych. Istnieje wiele zabiegów i metod pozwalających usunąć zmiany skórne nawet podczas jednej krótkiej wizyty. Warto podkreślić, że zabiegi te są nieinwazyjne, do minimum ograniczają ryzyko powstawania blizn, w większości są stuprocentowo bezkrwawe i nie wymagają zakładania szwów. Bezbolesność, bezpieczeństwo i spektakularna skuteczność łączą wszystkie metody, dzięki którym możemy na dobre zapomnieć o nieestetycznych i często niebezpiecznych dla zdrowia zmianach skórnych.