Wideodermatoskopia

Wideodermatoskopia jest bardziej zaawansowaną odmianą dermatoskopii: dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii urządzenie samodzielnie ocenia znamię pod kątem rozmiaru, koloru czy symetrii. Podobnie jak klasyczna dermatoskopia, wideodermatoskopia jest badaniem szybkim, nieinwazyjnym, bezbolesnym i całkowicie bezpiecznym – można je przeprowadzać u osób w każdym wieku.

Głównym celem tego badania jest rozróżnienie zmian złośliwych od łagodnych. Niezwykle istotną cechą dermatoskopii jest możliwość cyfrowego zapisywania historii choroby danego pacjenta, tj. obrazu zmian w różnych okresach czasu. Umożliwia to obserwację progresji zmian na różnych etapach ich rozwoju.

Podczas badania lekarz ocenia podstawowe parametry zmiany: symetrię/asymetrię, granice (kontur), kolor, wielkość oraz wypukłość. Dzięki temu specjalista jest w stanie określić z bardzo dużym prawdopodobieństwem charakter zmiany oraz nadać bieg dalszej diagnostyce, gdy jest ona konieczna. Należy pamiętać, że wynik badania wideodermatoskopowego nie jest tak ostateczny jak wynik badania histopatologicznego, mimo wszystko jednak wideodermatoskop stanowi zaawansowane, niezwykle pomocne narzędzie diagnostyczne.

Szczególną uwagę na zmiany barwnikowe powinny zwracać osoby, które są obciążone genetycznie takimi chorobami jak czerniak czy inne nowotwory skóry – w ich przypadku badania profilaktyczne wideodermatoskopem wskazane są nawet co 3–6 miesięcy. Sygnałem alarmowym dla wszystkich, niezależnie od wieku i wywiadu rodzinnego, powinny być zmiany barwnikowe skóry, które pojawiają się nagle, lub istniejące, które zmieniają kształt, kolor czy strukturę – tak niepokojące objawy powinny skłonić nas do jak najszybszej wizyty u specjalisty.